Regulamin VI Rogaining "Krzaczor"
1. Wstęp
Rogaining „Krzaczor”, zwany dalej imprezą, jest odmianą turystycznej imprezy na orientację. Zadaniem uczestników jest potwierdzenie w określonym limicie czasu swojej obecności przy jak największej ilości ustawionych w terenie punktów kontrolnych na podstawie dostarczonej przez organizatora mapy. Punkty mogą być potwierdzane w dowolnej kolejności. Uczestnicy mogą startować pieszo lub na rowerach w drużynach złożonych z dowolnej liczby osób. Impreza ma charakter turystyczny i ma za zadanie promować wartości przyrodnicze oraz historię terenu na którym się odbywa.
II. Długość i czas przebycia trasy
1. Organizatorzy nie podają długości trasy uznając, że nie jest możliwym dotarcie na wszystkie punkty kontrolne w wyznaczonym limicie czasu. Każdy zespół sam decyduje na jakie punkty kontrolne i w jakiej kolejności się uda.
2. Impreza odbywa się w określonym limicie czasu. Dodatkowo przysługuje drużynom limit spóźnień, po którego przekroczeniu zespół nie zostaje sklasyfikowany.
3. Pomiaru czasu dokonuje się do pełnej minuty.
4. Wszystkie zespoły startują o tej samej godzinie. Mapy są rozdawane przed startem w celu zapoznania się i ułożenia strategii przebycia trasy.
5. Zespół, który otrzymał mapy nie może oddalić się z miejsca startu przed godziną startu.
III. Punkty kontrolne
1. Wszystkie punkty kontrolne tej edycji mają charakter stałych obiektów terenowych, tzn nie są w żaden sposób oznaczone przez organizatora w terenie. Przykładami obiektów terenowych są słupki leśne, drogowskazy, tablice, nagrobki, transformatory, pomniki, słupy energetyczne itp.
2. Na mapie punkt kontrolny opisany jest cyfrą oraz literą.
3. Każdy punkt kontrolny jest zlokalizowany w miejscu charakterystycznym, dającym się jednoznacznie zlokalizować na mapie i w terenie. Punkty kontrolne są dodatkowo opisane słownie na karcie startowej w celu doprecyzowania ich lokalizacji oraz wskazania sposobu ich potwierdzania.
4. Wybrane punkty kontrolne mogą być także zaznaczone na dołączonej mapie o skali dokładniejszej niż mapa główna trasy. 
IV. Zasady potwierdzania punktów kontrolnych na karcie startowej
1. Potwierdzenie punktu kontrolnego następuje poprzez wpisanie w pierwszym wolnym polu karty startowej podanego na mapie numeru PK oraz podanie odpowiedzi na polecenie podane w opisie słownym punktu.
2. Potwierdzenia należy dokonać własnym trwałym przyrządem do pisania (np. długopis, marker).
3. Potwierdzeń dokonuje się w dowolnej kolejności w kolejnych polach karty startowej bez pozostawiania pól wolnych.
4. W jednym polu karty startowej może znajdować się tylko jedno potwierdzenie punktu kontrolnego.
5. W przypadku stwierdzenia, że w promieniu 100m od miejsca zaznaczonego na mapie przez Organizatora nie ma wskazanego opisem punktu kontrolnego, dokonuje się zapisu BPK (brak punktu kontrolnego) dodając numer PK. Jeżeli uczestnik lub zespół skorzystał z możliwości potwierdzenia punktu kontrolnego zapisem BPK, a Organizator stwierdził właściwą lokalizację PK, to w takiej sytuacji zespół nie otrzymuje punktów wagowych za dany punkt kontrolny.
6. W sytuacji, kiedy punkt kontrolny nie znajduje się w miejscu zaznaczonym na mapie punkty wagowe otrzymują zarówno drużyny, które potwierdziły obiekt zgodny z opisem w niewłaściwej lokalizacji jak i te, które znalazły się w miejscu zgodnym z mapą i potwierdziły brak punktu kontrolnego (BPK) (patrz rozdz. IV, p. 5).
7. Poprawek potwierdzeń punktów kontrolnych należy dokonywać w kolejnych wolnych polach karty startowej. Uznawane będzie zawsze ostatnie potwierdzenie danego punktu. Kreślenie, przerabianie zapisów lub poprawianie w tej samej kratce jest zabronione.
8. Dokonanie potwierdzenia punktu w karcie startowej w sposób inny niż opisany powyżej może skutkować nie przyznaniem punktów wagowych za dany punkt.
V. Punktacja i klasyfikacja końcowa
1. Zwycięzcą imprezy w poszczególnych kategoriach zostaje drużyna, która podczas pokonywania trasy zdobędzie najwięcej punktów wagowych.
2. Punkty wagowe przyznawane są za potwierdzenie każdego PK. Ich liczba jest zależna jest od poziomu trudności punktu kontrolnego oraz jego odległości od startu i innych PK. Może się ona wahać między 3 a 9 punktów wagowych za potwierdzenie jednego PK.
3. Liczba punktów wagowych przyznawanych za poszczególne PK jest zaznaczona na mapie w postaci pierwszej cyfry oznaczenia PK. Np. za potwierdzenie punktu kontrolnego nr 5C można otrzymać 5 punktów wagowych.
4. Punkty wagowe można utracić za przybycie na metę w czasie dłuższym niż podstawowy czas przebycia trasy ale krótszym niż limit spóźnień – 1 punkt wagowy za każdą rozpoczętą minutę.
5. O przyznaniu miejsc w każdej kategorii decydują kolejno: ilość zdobytych punktów wagowych, czas przebycia trasy, łączna ilość potwierdzeń. Gdy te trzy kryteria nie rozstrzygną o kolejności drużyn zostają one sklasyfikowane na tym samym miejscu.
6. Wszystkie zespoły pokonujące trasę pieszo są klasyfikowane w odpowiednich kategoriach pieszych, a pokonujące trasę na rowerze w kategoriach rowerowych. Wszystkie zespoły niezależnie od kategorii otrzymują mapę z tymi samymi punktami kontrolnymi. Kategorie różnią się tylko sposobem pokonania trasy (piesza/rowerowa) oraz wybranym limitem czasu (5h/8h).
7. W trakcie imprezy zespół może zmienić wybór swojej kategorii z 5h na 8h lub odwrotnie. Taką zmianę sygnalizuje po powrocie na metę.
VI. Zasady pokonywania trasy i warunki ukończenia imprezy
1. Zespoły na trasie nie mogą się rozdzielać. Rozdzielenie się zespołu jest rozumiane jako oddalenie się od siebie jego członków na odległość uniemożliwiającą pełny i swobodny kontakt wzrokowy lub głosowy.
2. Zespoły w kategoriach rowerowych muszą pokonywać trasę wraz ze swoimi rowerami. Rowery mogą być porzucone przez uczestników jedynie na czas poszukiwania punktu kontrolnego w odległości nie większej niż 100m od niego.
3. Zespół, aby mógł być sklasyfikowany w Imprezie, musi:
- w komplecie przybyć na metę przed jej zamknięciem czyli przed upływem limitu spóźnień,
- oddać kartę startową, w stanie umożliwiającym sędziemu identyfikację potwierdzeń i nierozerwaną,
- potwierdzić prawidłowo co najmniej jeden punkt kontrolny.
4. Sędzia w razie stwierdzenia łamania regulaminu może udzielić ostrzeżenia i/lub zdyskwalifikować dany zespół.
5. Zespół może zostać zdyskwalifikowany na imprezie za:
- podrabianie potwierdzeń na karcie startowej,
- używanie jakichkolwiek środków transportu za wyjątkiem roweru w kategorii rowerowej,
- korzystanie z pomocy osób trzecich przy pokonywaniu trasy,
- dokonywanie samowolnych zmian w ustawieniu punktów kontrolnych,
- niszczenie punktów kontrolnych,
- nieuzasadnione używanie urządzeń elektronicznych do porozumiewania się na odległość,
- używanie urządzeń elektronicznych do określania położenia w terenie,
- używanie map innych niż dostarczone przez Organizatora,
- rozdzielanie się członków zespołu na trasie,
- zaśmiecanie terenu imprezy,
- łamanie zasad opisanych w rozdziale VII.
6. Zespoły startujące w kategorii rowerowej powinny posiadać rowery napędzane siłą mięśni i zgodne z przepisami prawa o ruchu drogowym. Możliwy jest start na rowerach elektrycznych dopuszczonych do poruszania się po drogach publicznych jednak takie zespoły jeśli się pojawią będą klasyfikowane osobno.
VII. Zasady bezpieczeństwa i ochrony przyrody
1. Uczestników obowiązuje kategoryczny nakaz przestrzegania ogólnie obowiązujących zasad poruszania się po terenach leśnych. W szczególności zabrania się poruszania po uprawach leśnych niższych niż 4m, chodzenia po rezerwatach poza wyznaczonymi szlakami, wchodzenia na inne tereny oznaczone zakazem wstępu.
2. Obowiązuje zakaz wchodzenia na tereny ogrodzone lub oznaczone jako tereny prywatne.
3. Uczestnicy poruszający się wzdłuż lub przecinający drogi publiczne są zobowiązani przestrzegać ogólne przepisy prawa w tym zakresie, w szczególności dotyczy to odblasków dla pieszych oraz oświetlenia roweru dla rowerzystów.
VIII. Postanowienia końcowe
1. Wszystkich uczestników którzy przerywają uczestnictwo w imprezie i nie zamierzają dotrzeć do mety przed jej zamknięciem obowiązuje poinformowanie o tym fakcie Organizatora najpóźniej do godziny zamknięcia mety. Numer telefonu do Organizatora jest podany na mapie.
2. Jedynymi narzędziami nawigacyjnymi, jakimi posługiwać mogą się uczestnicy są: magnetyczny kompas oraz kopie mapy dostarczone przez organizatora.
3. Udział w Imprezie jest dobrowolny. Uczestnicy są zobowiązani przede wszystkim do troski o własne bezpieczeństwo i pokonywanie trasy w taki sposób aby nie podejmować zbędnego ryzyka. W imprezie uczestnicy startują na własną odpowiedzialność, niezależnie od warunków pogodowych zastanych na trasach Imprezy i w razie wypadku nie będą dochodzić odszkodowania od Organizatorów. Fakt ten odnotowuje się poprzez podpisanie przez uczestnika deklaracji przed startem jego zespołu.
4. Ze względu na turystyczny charakter imprezy organizator nie jest zobowiązany do zapewnienia uczestnikom profesjonalnej pomocy medycznej lub transportu z terenu imprezy.
5. Osoby niepełnoletnie mające nieukończone 15 lat startują i uczestniczą w Imprezie tylko pod opieką swojego opiekuna prawnego.
6. Osoby niepełnoletnie w wieku 15-17 lat startują i uczestniczą w Imprezie tylko pod opieką osób mających ukończone 18 lat. Każda osoba niepełnoletnia musi przed startem okazać pisemną zgodę od opiekunów prawnych.
7. Za szkody wyrządzone wobec uczestników Imprezy przez osoby trzecie jak i odwrotnie Organizator nie odpowiada.
8. Uwagi i odwołania zespół może złożyć nie później niż 15 minut po jej zamknięciu. Uwagi i odwołania mogą dotyczyć wyłącznie wyniku osiągniętego przez zespół zgłaszający. Uwagi i odwołania rozstrzyga Organizator Imprezy.
9. Ostateczna interpretacja regulaminu należy do Organizatora. W sprawach spornych decyzja Organizatora jest decyzją ostateczną.
10. Nieznajomość regulaminu nie zwalnia z jego przestrzegania
